Depresszió? Szorongás? Pánik? Blog magamnak, nektek, nekünk. A közös gyógyulásért.

Lélekpercek

Lélekpercek

A nem szeretett lányok és egy kérdés, amit sose kérdezz többé! (translated: Psychology-today)

2017. május 17. - tündér86


caroline-hernandez-219724.jpg

Ez pedig egy megtévesztően egyszerű kérdés , mely megcáfolja a felszín alatt meghúzódó fájdalom mélységét: Miért nem szeret az anyám? 

Ez volt az a kérdés, ami éjszakákon át ébren tartott a szobámban és a vágyam, hogy választ találjak a kérdésre, legalább annyira szükséges és égetően fontos volt, mint ami a lovagokat inspirálta a Szent Grál keresésében. Ha meg tudnám válaszolni a kérdést, tudnám, hogy mit kéne tennem és minek kéne lennem, hogy megkapjam a szeretetét. Az egész problematikája az, hogy a kérdés láthatatlan alapja egy sötét, mély lyuk teletöltve félelemmel és szégyennel, hiszen, a gyerek világa, amiben benne él, egészen apró és az anyja irányítja, és a válasz, ami legkönnyebben felszínre jön, így hangzik : Azért nem szeret, aki vagyok. Nem szeret, mert én én vagyok.

Nem tudtam akkoriban, hogy a világban annyi kislány ugyanígy hánykolódik és forgolódik, miközben ugyanezt kérdezgetik maguktól, hogy végre szerethetők lehessenek az anyjuknak. Úgy gondoltam, én vagyok az egyedüli.

A kérdés, még kiélezettebbé és sürgősebbé válik, amikor a nem szeretett gyerek azt észleli, hogy anyja egy másik gyereket a háztartásban tud szeretni, ahogy egy 52 éves nő bizalmasan megosztotta velünk:

"  6 éves voltam, mikor a húgom megszületett, és emlékszem, úgy éreztem, mintha egy fal omlott volna rám, betemetett volna és szinte nem bírtam lélegezni, ahogy elnéztem ahogy anyám énekel, gügyög neki, mosolyog rá és gyengéden érintésekkel mosdatja meg a zuhany alatt. Velem soha nem bánt így. Próbáltam cukibb, édesebb lenni azt remélve, hogy ugyanúgy fog szeretni mint a húgomat, de nem működött. Soha többé."

A félelem, a szégyen, és igen, az ijesztő  de kész válasz a kérdésre folyamatosan megtartja a nem szeretett lányokat ebben a kérdésben a gyerekkortól kezdve sokszor egészen a felnőttkorban is. Az  a szükség, hogy anyjuk szeresse és támogassa őket benne tartja őket abban, amit én a "tagadás táncának" hívok; kifogásokat keresnek, racionalizálják, és félrenéznek arról, ahogy az anyjuk bánt velük, figyelmen kívül hagyják, hogy ez milyen hatással van ez rájuk. És mialatt sérültek és szenvednek, és akaratlanul fenn tartják a fájdalom körforgását, sokszor az önutálatig jutnak. Nem tudatosan, de mégis elfogadják a kérdésre a választ, amit nem tudatosan kérdeztek, vagyis: Miért nem szeret az anyám? Azért mert az vagyok, aki. Nem szeret, mert én én vagyok.

Egy nő, jelenleg a 60-as éveiben, így emlékszik arra, hogyan is működött ez az életében:

"Úgy menekültem meg attól a tudattól, hogy nem szeret, hogy mentségeket, kifogásokat kerestem a kegyetlenségére, és igen, kemény és kegyetlen volt velem. Akkor úgy gondoltam, ez azért volt, mert az ő gyerekkora is kemény volt, és neheztelt rám azok miatt az előnyök miatt, amik közé születtem. Nem tudtam szembenézni azzal a ténnyel, hogy féltékeny volt és sajnált tőlem mindent. Ennek ellenére mindig azon dolgoztam, hogy a kedvére tegyek, de ez sose hozta meg a kívánt eredményt. Sose éreztem jól magam a bőrömben, soha aztán. 50 voltam, mikor meghalt és nem hagyott rám semmit, még egy teáscsészét sem. Döbbent voltam de ezzel együtt végre ráébredtem mindenre. Terápiába jártam és felfedeztem azt, ki vagyok. 50 év. Ennyi évbe telt, hogy megértsem, érdemes voltam a szeretetre." 

S hogy mi is a probléma a kérdéssel? 

A kérdés egész logikusnak hangzik,  de a valóság az, hogy nincs válasz rá, - még olyan fajta válasz sincs, mely engedélyt adna a lánynak, hogy kigondoljon egy cselekvési tervet, arra amit valójában szeretne elérni. Az anyák időnként különféle okok miatt nem szeretik a gyerekeiket, vagy egyáltalán nem. Az, hogy ráfókuszálunk a kérdésre, nemcsak reményeket csalogat elő - azt gondolva, hogy talán változhatsz úgy hogy szerethető legyél neki - de táplálja azt az elhibázott, önfejűségből fakadó hitet is, hogy rólad szól és arról, aki te vagy. Nem így van. Róla szól és arról, hogy ő ki. Ezt a legnehezebb egy lánynak észrevenni és meglátni, mert magában foglalja mindezt a bűnt és szégyent, ami a kérdést körüllengi. Mindezek után, mindenki tudja hogy minden anya szereti a gyerekeit, nemde?

Amit én központi konfliktusnak gondolok - hogy van a lány , akinek folyamatosan szüksége van az anya szeretetére és támogatására , és van az a lány aki egyre jobban tisztában van és tudatában van annak, hogy anyja hogyan sebesítette meg, és van ennek a kettőnek a szemben állása, egymásnak feszülése melynek következében a lány benne ragad a kérdésben, és még mindig keresi a választ, mely által minden napvilágra kerülhet.  Ahogy egy lány írta:

" Olyan ez mind a hegesedő seb, amit elkezdek lecsipkedni. Akarom, hogy legyen egy racionális válasz arra, hogyan és miért nyomott le és tagadott meg.  Szeretném tudni az okát, miért választotta azt, hogy bánt ahelyett hogy táplált volna. ( megjegyzés: értem itt érzelmileg! )  Biztosan kell lenni egy válasznak vagy oknak. A terapeutám mindig azt mondja, hagyjam menni, engedjem el, de valahogy még nem tudom, még mindig nem. Eljön valaha az a pillanat, amikor el tudom? (a nagy kérdések!!!!)

A válasz az, hogy a pillanat el fog jönni, de magadnak kell ezt megtörténtté tenni.

Miért kell megállnod és nem kérdezned többé

shutterstock_606121190.jpg

A gyógyuláshoz vezető valódi úton egy másik kérdést kell felvetnünk magunknak: Az ahogy az anyám velem bánt - a szeretet és a támogatás hiánya amit tapasztaltam - hogyan formált engem?

Arra fókuszálva, miért nem szeretett tán hozhat egy AHA-élményt, oh, szóval nárcisztikus vagy talán  borderline, és tán elkezded azt gondolni, hogy végre értelmet nyert egy kaotikus és frusztráló, zavart gyerekkor, de ez nem segíti elő a gyógyulásod. Amíg a miértekben ragadsz, addig csak ülsz fenn az óriáskeréken és nem tudsz ránézni arra aki valóban számít: TE!

Ezért lesz az első lépés kifelé az, hogy hagyd a kérdést menni. 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lelekpercek.blog.hu/api/trackback/id/tr1512511257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2017.05.18. 14:19:30

A miértek kutatása igenis fontos dolog. Csak a megértés juttathat el ahhoz a helyes szemlélethez, ami lehetővé teszi a számodra, hogy:
1. Ne válj olyan szemétládává, mint az anyád, mikor majd gyereked lesz.
2. A következő reinkarnációdat okosabban csináld és alaposabban válogasd meg, milyen szülőket választasz magadnak.
A szeretet (minden fajtája) mindig feltételekhez, szabályokhoz, törvényekhez, tulajdonságokhoz kötött dolog és épp ezért nagyon kényes jószág. Nehéz kialakítani, még nehezebb fenntartani és könnyű elveszíteni. Érzékeny dolog, amire mind érzékenyek vagyunk. A feltétel nélküli szeretet egy ostoba (vallási?) mítosz, aminek nincs semmi realitása. Minden tapasztalatunk ennek az ellenkezőjét mutatja.
A szeretet csak és kizárólag akkor lehet működőképes, ha kölcsönös, azaz viszonzott. Tehát körbeáramlik, kering a résztvevők közt. Mert ez egy ciklikus adok-kapok játék, ami a mozgása által marad fenn és őrzi meg dinamizmusát (mint minden ismétlődő életfolyamat). Ha a körbeáramlás nem jön létre vagy megszakad, a szeretet elhal, vége van.
Az élet egyik legnagyobb misztériuma azt megtanulni (igazából soha, senki, sehol nem tanította még a világon!), hogy lehet szeretetet generálni és fenntartani az általunk kiválasztott személlyel, tárggyal vagy ideával. Mert vannak, akik a gyűjteményükbe szerelmesek vagy a háziállatukba vagy az ötleteikbe, munkájukba, akármibe, ami viszonozza ezt kielégítőnek tűnő módon.
Ahhoz képest, hogy ez állítólag a legfontosabb dolog az életben, az emberiség elkeserítően keveset tud róla, keveset gyakorolja és aki mégis tud róla valamit, képtelen megtanítani a következő generációknak. Ez az ember igazi tragédiája, nem a gonosz Isten, aki kiűzött minket a privát paradicsomából, mert okosabbak akartunk lenni, mint egy zöldség.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2017.05.18. 14:20:34

"A kérdés egész logikusnak hangzik, de a valóság az, hogy nincs válasz rá, - még olyan fajta válasz sincs, mely engedélyt adna a lánynak, hogy kigondoljon egy cselekvési tervet, arra amit valójában szeretne elérni."

Szerintem van, konyhapszichológia következik. A legtöbb esetben ez azoknál a szülőknél jelentkezik, akik a gyerekvállalást pusztán érzelmi és ösztönös alapon kezelik és nincs bennük semmiféle tudatosság. Amikor már megjön a gyerek, akkor döbbennek rá, hogy a gyereknevelés nem csak móka és kacagás, hanem sok időt és energiát felemészt. Ebből következően az ilyen szülőnek a korai gyerekkor csak rossz emlékeket idéz: fáradtság, folyamatos időhiány és az ezekkel járó stressz. Így a kérdésre a válasz: ennek a szülőnek a gyermek csak mindenféle probléma és stressz forrása, így magát a létezését gyűlöli (ez magyarázza azt, hogy más gyerekekkel - még ha az az idősebb testvér is - miért ápol harmonikusabb viszonyt).

A megoldás: ezzel szembesíteni a szülőt. Ha ezt felvállalja, akkor van esély a kapcsolat megjavításra. Ha nem, akkor ezt a kapcsolatot nem lehet megjavítani és érdemes ezt a helyzetet elfogadni.

Nájlon tacskó (törölt) 2017.05.18. 14:21:22

Mindez kizárólag csak lányokkal fordul elő szerinted?

a Lojalista 2017.05.18. 14:22:39

Ház ez egy olyan seb/métely az ember lelkén, ami sose gyógyul be. Nem vagyok már fiatal, anyám is közel 20 éve halott, de még mindig küzdök a démonokkal, amiket életében szereztem. Ennyi.

tündér86 2017.05.18. 15:00:17

Érdekes volt olvasni Titeket. Asszem Lojalista tudja miről van szó , tudja, mert érezte és ma is érzi.
Steery gondolatai kifejezetten érdekesek voltak, jó volt olvasni. A többiekhez annyit, már az előző hasonló témájú cikknél is írtak a másik nem képviselői, hogy a fiúkat vajon nem érinti e ilyesmi!?
Erre nem tudok egyértelmű választ adni, hogy a fiúkat vajon nem érinti e vagy ha bármi is érinti , hogyan, csak azt tudom, hogy ez, amit úgy is hívunk hogy anya-seb 99%-ban a lányokat érinti. Generációkon átívelve és ezt a másik nem tán nem is érti úgy mint mi...mert nem élte és éli át azt és úgy, amit mi. (és stoic79, nekem épp öcsém van, én vagyok az idősebb, és a lány (!)) Tán nem is azon függ ki idősebb, fiatalabb, itt a nemekről van inkább szó! A cikkek azért is írják, hogy "daughters", lányokról van szó, nőkről és generációkon átívelő sérültségekről.

steery 2017.05.19. 15:57:09

@tündér86: De, a fiúkat is érinti ez a jelenség. Például az anyám engem sosem szeretett. Mindig teherként tekintett rám és az egész családra, és folyton sugárzott belőle a boldogtalanság. A 18. születésnapomon éreztem először, hogy szeret. Kb. 5 percig. Aztán gyorsan elmúlt és többé nem jött elő nála. Viszont később annyira elhatalmasodott rajta a zsarnokság, hogy mikor sehogy se tudott rabszolgásítani és végre sikerült elköltöznöm tőle (fülem-farkam behúzva elmenekülnöm!), búcsúzóul közölte, hogy pezsgőt fog bontani ennek örömére és kitagadott. Közölte, hogy nem vagyok többé a fia. Válaszul közöltem vele, hogy én is kitagadom őt az összes gonoszságáért és lelketlenségéért és megmondtam neki, hogy te meg nem vagy az anyám. Erre megsértődött. Láthatóan rosszul érintette a dolog. Úgy volt vele, hogy csak neki van joga engem megtagadni és pusztítani, de ha ezt viszonzom, akkor az mélyen bántó a számára. No mindegy. A lényeg, hogy végül sikerült tőle megszabadulnom, már vagy 15 éve nem láttam, szóba sem állok vele és kb. mostanra sikerült lélekben feldolgoznom, hogy pont egy ilyen szarházi nőszemélyt sikerült választanom anyámnak erre a reinkarnációmra. Majd legközelebb jobban meggondolom, hová születek testbe. A lényeg, hogy túléltem. Nem dobott csecsemőként a kukába, nem adott el a szexrabszolga kereskedőknek, nem vert meg (túlzottan) és nem sikerült megnyomorítania, bár szorgosan próbálkozott vele. Szóval igazi pokolfajzat volt.
Amint láthatod: a fiúkat is érik ilyen élmények. És a legnagyobb vicc az egészben az, hogy erről sosem volt lehetőségem senkinek beszélni. A gyenge jellemű apámnak sem, aki mindezt hagyta és sosem volt bátorsága megkérdezni tőlem, miért nem állok szóba az anyámmal? Láthatóan retteg attól, hogy esetleg őszintén válaszolok és rendesen beolvasok neki. A család és rokonság többi tagjával hasonló a helyzet. Mindenki úgy tesz, mintha semmi sem történt volna és nem akar tudni semmiről. Így az ember tökéletesen egyedül marad ebben az embertelen társtalanalomban az élete minden lényeges problémájával. Aztán hozd helyre magad uram, ha pszichomókusod nincsen. :-D

Nájlon tacskó (törölt) 2017.05.19. 15:57:16

Én tudok egyértelmű választ adni:
A fiúk/férfiak pont annyira lesznek egész életükre lelki sérültek az ilyen anyától, mint a lányok/nők.
Ma is, - felnőttként - szorongva hívom fel anyám, ahogy a testvérem is szorongva teszi ugyanezt, kb. hetente egyszer.
Korántsem különböznek a lelkek nemi hovatartozás szerint, csak másképp jelenik meg az okozat a viselkedésükben.

szombatreggel 2017.05.19. 15:57:20

Én is lány vagyok és én is anyai szeretet nélkül nőttem fel. Egyetértek azzal hogy ennek a hatása soha nem múlik el. Jártam pszichológushoz, helyretettem magamban ezt amennyire tudtam, de mindig fájni fog. Olyan mértékben határozza meg egy fejlődő gyerek életét, hogy ezt nem lehet többé nyom nélkül eltűntetni. A pszichológus nekem sokat segített ezt feldolgozni, mindenkinek ajánlom aki hasonlóakat élt át. Ő egyébként azt mondta hogy találkozott már néhány esettel, olvasott is róla, és mindig anya-lanya kapcsolatról volt szó. Ennek az az oka hogy minden anyanal van egy olyan pont amikor megjelenik egy féltékenység a saját lányával kapcsolatban - leginkább a gyerek-apa kapcsolat miatt - de egy 'egeszseges' anyánál ez gyorsan elmúlik, talán nem is tudatosul benne a dolog. Sajnos a mi anyainknal ez megmarad....Ez nálunk teljesen igaz volt így visszagondolva. A fiutestveremet mindig is imádta, patyolgatta, tehát nem magával az anyasággal volt problémája. Engem ezzel ellentétben folyamatosan próbált lenyomni, éreztetni velem hogy mennyire nem érek semmit, hogy buta vagyok, csúnya, szerethetetlen. Emiatt soha nem lesz normális önbizalmam, hiába tudom most már hogy soha nem velem volt a baj, kizárólag vele. Éveket töltöttem el rettegve, mert eleinte biztos voltam benne hogy tud valami szégyenletes, undorító titkot rólam és ezért nem szeret. Hiszen egy kisgyerek szemszögéből nézve az anyának mindig igaza van. Rettegtem hogy mikor fogja elmondani mindenki másnak és onnantól az égvilágon senki nem fog szeretni engem, soha többé. Ezt az érzést nem lehet elfelejteni....Soha. Amikor 13 évesen rájöttem hogy gyűlölöm őt akkor véget akartam vetni az életemnek.... Szerencsére végül nem tettem meg. Tudatosan eltávolodtam tőle és mindentől amiket mondott nekem éveken át. Most már nem is gyűlölöm, valahol néha sajnálom is, mert már látom hogy neki saját magával vannak komoly problémái, de ettől függetlenül megbocsáthatatlan amit tett velem. Soha nem leszek teljes ember.

tündér86 2017.05.19. 16:21:12

Nagyon örülök, hogy a cikk, a fordításom így megmozgat benneteket! Örülök..valahogy közös a szál, és így, szerintem nem baj az se hogy ismeretlenül, megnyílunk. (és már nem is annyira ismeretlen a másik, oldódunk) Persze, ez lehetséges ahogy fiúk is írnak, hogy ott is megjelenik ez lelkileg, hisz mindez titeket is érinthet, kérdés és ez személyiségtől is függ, ki hogy kezeli magában, s hogyan oldja .. mégis, ahogy "szombatreggel" írja, valahogy mindig mindenhol úgy tudatosítják hogy anya és lánya közötti a baj, vagyis, lehet nálunk más, hogy fogalmazzam .. azt hiszem, máshonnan, máshogy gyökerezik... és ezt fenn "szombatreggel" leírta pontosabban. Nekem is fiú tesóm van, öcsém akinek teljesen normális élete volt mindig, van is, normális kamaszkora barátokkal, jó osztályközösséggel pl, miközben én meg menni akartam József Attilával a sínekre, már akkor. Erre is rá jó tíz évre egyetemistaként döbbentem rá visszagondolva. A java pedig csak később jött. Örülök hogy írtatok és köszönöm, hogy megosztottátok a történeteiteket. Mindannyiunknak jó lehet mindez, megosztani, társakat találni és nemektől függetlenül most már tudni, hogy nem vagyunk egyedül! :) ( amiket "szombatreggel" írt, nagyon érzem, ilyesmiket én is, azért a lányok , mi nagyon összeérünk lélekben, a fiúknál pedig mindez kicsit másképp ... és ugyanúgy, már az előző fordításomnál is kommentelt egy srác, hogy vajon őket nem érinti e , már ott elgondolkoztam, de azt hiszem, ezt is megbeszéltük most! )
süti beállítások módosítása