Depresszió? Szorongás? Pánik? Blog magamnak, nektek, nekünk. A közös gyógyulásért.

Lélekpercek

Lélekpercek

Felépülés az érzelmileg elérhetetlen anyával való kapcsolatból

2019. július 24. - tündér86

AVAGY HOGYAN IS ÉRTSÜK MEG AZ ELUTASÍTÁS ÉS A TARTÓZKODÓ MAGATARTÁS OKOZTA SPECIÁLIS SEBEINKET

 

" Úgy gondolom, szó szerint könyörögtem a szeretetért és a gyengédségért gyerekként. Minél jobban visszahúzódott az anyám, én annál őrjöngőbb és tombolóbb lettem. Rendszeresen valami bajt csináltam, mert tudtam figyelni fog rám, már csak azért is, mert büntetést érdemlek. Tudom, furcsán hangzik, de ezt tettem. Mivel a szeretetét nem igazán értem el, így a haragját provokáltam ki. Legalább ezekben a percekben ott volt. " 

Natalie történetét hallhattátok, az egyik olyat, amit a könyvemben meséltem el, a leírása, hogyan könyörög a szeretetért logikusnak tűnik; más nők máshogy magyarázták el, hogy éhesek az anyai szeretetre, és hogy mi mindent megtesznek, hogy emocionálisan ott legyenek végül számukra. Néha akár betegnek is tettették magukat vagy valóban betegek lettek.

 

"Egészen apró voltam még, mikor észrevettem, hogy az anyám szeret ápolósdit játszani. Ez valahogy értékessé tette őt, - úgy ahogy a szokásos, mindennapi anyaság esetében ez nem jellemző. A legboldogabb gyerekkori pillanataim - ha hiszitek, ha nem - egybefonódnak a hörghuruttal. Viszont, amikor nem voltam beteg, csak egy másik "doboz" voltam, amit az anyámnak napról napra ellenőriznie kellett, és ami miatt folyamatosan panaszkodott. A legtöbbször, egyszerűen figyelmen kívül hagyott."

 

HOGYAN IS SZÚRJUK KI, HA AZ ÉRZELMILEG ELÉRHETETLEN ANYÁVAL VAN DOLGUNK

 

Az ilyen anyák gyermekei érzelmileg elhanyagoltak, amit talán nehéz igazán észrevenni, hiszen a külső szükségleteik nem csak egyszerűen megfelelően hanem gondossággal vannak kielégítve ; ezek az anyák gondosan rendezik a lakásukat,

( megjegyzés : ha vendégeket vártunk, előtte nem ülhettünk a kényelmes fotelbe csak a földre, lehet engedte volna, hogy a fotelbe, de én már csak azért is a földre ültem, egy gyűrődés nem lehetett, ez mint a tettetés, hogy minden kerek, kívülről legalábbis ) , 

és a gyermekeiket szépen öltöztetik.   

( igen, csak azt nem tudja senki, hogy milyen szembeszállni a ruházkodási hatalommal, ordítani, hogy nem veszed fel, amit ő kitalált, szorongani, ütni, tépni egymást és hogy milyen , ha az anyád szégyell a külsőd miatt, vagy mert neked nem olyan fontos ez, mint neki ) 

Miközben gyönyörűséges rózsa bokraik vannak, és aktívak az adott közösségeikben ( pl iskola ) , nem figyelnek oda gyermekeik érzelmi szükségleteire, és egyébként, ami az illeti gyermekük érzelmi létére sem. Ezek az anyák elkerülhetetlenül  önmagukhoz kötöttek, vagy talán nem is szeretik igazán mindazt, amit az anyaság megkövetel;

 

Alexis így látta az anyját :

"Az anyámat a szükség eltérítette, és minél jobban szükséged volt rá, annál kevésbé figyelt rád. Szinte már sírt a gyengeségtől, és hozzád fordult. Nagyon fiatalon megtanultam, hogy csak nagyon kis dolgokra vágyhatok, mert akkor éppenséggel kedvesebb volt, ha nem támasztottál követelményeket. A fiú testvérem is hasonlóképp reagált rá mint én, és ez mindaddig így volt, amíg a kamaszkorba nem léptem és nem láttam, hogy hogyan viselkednek a barátaim anyukái, és rá nem jöttem, milyen hideg volt az anyám. Éveken át jártam terápiába, de máig is nehéz segítséget kérnem, vagy akár gyengédséget, 45 éves vagyok - olyan páncéllal mint ahogy mindig is voltam."

megjegyzés : én magam is hasonlóképp, képtelen vagyok kérni, főleg ha az érzelmi dolog lenne

 

HOGYAN HAT RÁD AZ ÉRZELMILEG ELÉRHETETLEN ANYA

 

9c292847643992b39c14c000e8f719b560171330_nature-sunset-person-woman.jpg

 

Ellentétben a kontrolláló anyával, vagy olyannal. aki nárcisztikus vonásokkal rendelkezik, aki gyermekét a saját bolygója körül keringő mellékbolygó vagy műhold pozíciójába helyezi, az ÉRZELMILEG ELÉRHETETLEN ANYA mindezt, VÉLETLENSZERŰEN csinálja. Az igazság az, hogy épp csak annyit szeretne a gyerekkel foglalkozni, amennyit valóban szükséges, és mindezt felszínesen. Ennek a lánynak egy jelzése az, hogy sóvárog az anyai szeretet és figyelem után, amire az anya úgy fog reagálni, hogy tudatosan vagy épp tudattalanul megszakítja az érzelmeket és az érzelmi szükséget, vagy alárendeli magát ennek a sóvárgásnak. 

Azok, akik megkeményednek és páncélt növesztenek, bizalom gondoktól szenvedhetnek, attól kínlódhatnak, hogy képtelenek fenntartani és elviselni a kapcsolódást, gondjaik lehetnek érzelmeik megnevezésével, és azzal, hogy felfedjék az elutasító-elkerülő, félő-elkerülő kötődéseket. Azok, akiket a vágyakozásnak alárendelnek, még mindig próbálják valahogy elérni anyjuk figyelmét, és néha olyan egészségtelen pótló dolgokhoz nyúlnak, amik betömik a szívben a lyukat és az ürességet. 

Ahogy egy 43 éves lány magyarázza, hosszú út vezethet odáig hogy felismerd az érzelmi elhanyagolást, amitől egész életedben szenvedtél :

" Amikor először hallottam az "érzelmi elhanyagolás" kifejezést, rögtön valaki olyan szegényre gondoltam, aki egy viskóban lakik, mert úgy gondoltam ez valami olyat jelent, hogy nincs elég cuccunk. (anyagi, fizikai szinten) Most már teljesen felismerem, hogy igenis lehetsz érzelmileg elszegényedett úgy is ha egy nagy gyönyörű házban élsz, úszómedencével és teniszpályával. Az anyámtól sose hallottam a támogatás és a megerősítés szavait, és 20 évembe telt hogy rájöjjek, minden, amit a gyerekkoromról gondoltam, igaz volt és valós. Az, hogy tele hűtővel is éhezhetsz, és lehetsz elhanyagolt egy ruhákkal teli szekrénnyel, vagy a kifizetett koli díjaddal. Hosszú időbe telt, míg hittem magamnak. " 

 

 

PRÓBÁLD MEGFEJTENI!

 

Az egyik fő rejtély egy olyan lánynak aki érzelmileg elérhetetlen anya mellett nőtt fel, azt kisakkozni, hogy vajon, hogy lehet az, hogy az anyai fizikailag jelen volt, de érzelmileg nem és ez a kétféle jelenség egy időben játszódott le.  Egy fiatal kisgyereknek ez a jelenség kifejezetten zavaró érzelmileg, aztán ahogy a gyermek nő és érik, minden maradhat a régiekben, és az önbizalomhiány mély kútjába zuhanhat. Valószínűleg azon is sokat fog gondolkodni, hogy valami nem stimmel vele. Vajon túl rászoruló vagy követelőző? Vajon túl sokat kér? - vagy épp azon gondolkozik, vajon csak kitalálta mindezt? -

Ezek az embert egészen felnőttkoráig kínozhatják, ahogy Lauren is meséli :

" Egy részem még mindig azt akarta, hogy az anyám sértegető legyen, látható formákban - kiabáljon, ordítson, tán még meg is üthet - de ez sose történt meg. A felszínen, valójában egy nagyszerű anyának tűnt, és bízott bennem - a világ így gondolta. De valójában, sose hallgatott meg, vagy gondoskodott rólam. Lefalazott volt, távolságtartó. Évekig gyötört, hogy ez az én hibám lehet. Amikor férjhez mentem, sokkolt, amit a férjem családjánál láttam. Őszintén azt gondoltam, hogy az anyukája színlelte a viselkedését. Aztán , ahogy telt az idő, rájöttem, megértettem, hogy amit láttam, az valódi szeretet és szeretetteli cselekvés volt, és valódi gyengédség. Rájöttem mindezek után, hogy nem én voltam az őrült. "

 

A GYÓGYULÁSHOZ VEZETŐ LÉPÉSEK

 

Ahogy a könyvemben (Daughter-Detox ) is elmagyarázom, az első lépés az, ami maga után vonja, hogy felismerd hogyan bánt veled az anyád és elkezdd meglátni , te hogyan tudtál mindehhez alkalmazkodni. Azok a viselkedésminták, amikről úgy gondoltad a személyiséged vele született részei, végül mégis annak a kimutatott végterméke, ahogy a családoddal és az eredeteddel próbáltál mindig is küzdeni és átevickélni az adott érzelmi környezeten. 

Attól függően. hogy megpróbáltál az anyád érzelmi elérhetetlenségére  válaszolni, tombolni ( vagy épp egy szorongó - gondolatokba merült - visszahúzódó jellegű kapcsolatot felvenni ) vagy ha épp épp úgy döntöttél, hogy nincs szükséged se rá se senki másra ( kifejlesztve az elutasító-elkerülő viselkedést ) , talán át fogod nézni a következő pontokat :

- Hogyan játszik az életedben szerepet a bizalom témaköre?

- Vajon milyen fokban vágyódsz, sóvárogsz a közeli kapcsolatok iránt, vagy épp veted el ? 

- Vajon próbálod magad elszigetelni és minimalizálni a kapcsolataid ?

- Vajon időnként riadt, éber és óvatos vagy a kapcsolatokban, esetleg félsz és problémáid lehetnek az egészséges határokkal ?

- Milyen mértékben magas az EQ-d, és vajon felismered e , ha bárki játszik az érzéseiddel ? 

- Talán előfordulhat hogy a minta ismétlődik az életedben egy érzelmileg elérhetetlen barát vagy párkapcsolat képében. 

 

A GYÓGYULÁS ELÉRHETŐ, DE IDŐ KELL HOZZÁ ÉS ERŐ ; ÚGY ÉRHETED EL, HA EGY JÓ TERAPEUTÁVAL DOLGOZOL EGYÜTT, DE AZ ÖNSEGÍTŐ DOLGOK IS HOZZÁJÁRULNAK. 

A JÓ HÍR AZ, HOGY NEM KELL ANNAK A KISLÁNYNAK MARADNOD, ANNAK, AKI FOLYAMATOSAN AZÉRT EPEKEDIK, HOGY A NAPOCSKA EGY KICSIT SÜSSÖN LE RÁ IS.  VAN KIÚT ABBÓL A GYEREKSZOBÁBÓL. 

KÖSZÖNETTEL TARTOZOM MINDENKINEK, AKI MEGOSZTOTTA A TÖRTÉNETÉT VELEM A HOSSZÚ ÉVEK ALATT ÉS HOZZÁJÁRULT AHHOZ, HOGY EGYRE TÖBB MINDENT MEGÉRTSEK.

 

MEGJEGYZÉS SAJÁT SZAVAKKAL:

 

AKKORIBAN MÉG GYAKRABBAN HAZA JÁRTAM KÜLÖNFÉLE MONDVACSINÁLT INDOKOKKAL. TERÁPIÁN TANULTAM MEG, HOGY A SZERETET VAGY MEGÉRTÉS (VAGY ÉPP AZ A FASZA NAGY EMPÁTIA )  AMIT VÁROK, AMI UTÁN SÓVÁRGOK SOSE LESZ MEG. MIÉRT MEGY? MIÉRT BESZÉL A DOLGAIRÓL? MONDJON EGY ALKALMAT AMIKOR NEM BORULT KI. VAGY ÉPP NEM ALÁZTÁK MEG. CSAK EGY ALKALMAT AMIKOR JÓ ÉRZÉSEKKEL JÖTT EL.  NÉZTEM RÁ ÉS NEM TUDTAM NAGYON MIT MONDANI. AZÓTA NEM MEGYEK. AZÓTA PÁNCÉL VAN, MÉG JOBBAN. AZÓTA, A TERÁPIÁT KIVÉVE, NEM BÍZOK. NEM KÉREK. ..... HISZEN NINCS SZÜKSÉGEM SENKI SZERETETÉRE, GYENGÉDSÉGÉRE VAGY MEGÉRTÉSÉRE. AMENNYIRE VÁGYÓDOK A KAPCSOLATOK UTÁN, ÚGY EL IS VETEM, HOGY BÁRMI JÓL ALAKULHAT. EGYEDI, KIT HOGYAN MOZDÍTANAK LELKILEG A TÖRTÉNTEK ....

ÉN AZT MONDOM, AKÁRMENNYIRE VÁGYOK RÁ, NEM OMLOK ÖSSZE HA SZARSZ RÁM, A VILÁG ALAPVETŐEN EZT TESZI. MEGSZOKTAM. KI TUDJA, TALÁN ÉN MAGAM IS ÉRZELMILEG ELÉRHETETLENNÉ VÁLTAM. AZ EMBEREK TÖBBSÉGÉNEK. AKINEK NEM, AZ TUDJA HOGY MIT ÉS HOGYAN VELEM, AZ ÉREZ ÉS TÚLLÁT A FÁTYLON. JELENLEG EGY ILYEN EMBERT ISMEREK, TÖBBET NEM. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lelekpercek.blog.hu/api/trackback/id/tr2614978650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása